BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

About Me

My photo
Tiada daya untuk menghindar dari kederhakaan dan tiada kekuatan untuk melakukan ketaatan, kecuali dengan pertolongan ALLAH

Friday, December 31, 2010

'SI MANJA' ღ(。◕‿◕。)ღ

Bismillah.
AsSalamualaikum.Khaifhal?
Semoga semua muslimin wal muslimat diluar sana akan terus
sentiasa dalam rahmatNya..InsyaAllah....dah lama ana x update blog ni...hermmm...kebetulan sekarang ni ana tengah fre dan dgn izin Allah, ana dpt ilham utk ana buat entry tentang 'si manja' ni..alhmdulillah..sebelum tu..ana rasa mesti sahabat semua sudah tahu apa yg ana mksdkn dgn 'si manja' ni kan??..ya2..betul3..binatng kesayangan Nabi Rasulullah SAW..

Sebenarnya ana ada terbaca suatu kisah tentang binatang kesayangn Rasulullah SAW ni..kisahnya lebih kurang macam ni lah..Nabi Muhammad SAW memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza... Suatu saat, ketika nabi hendak mengambil jubahnya, di lihatnya Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya...oleh kerana tidak mahu mengganggu haiwan kesayangannya itu, nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri mueeza dari jubahnya... Ketika Nabi pulang ke rumah, Muezza sudah terjaga dari tidurnya dan terus meghampiri nabi sambil merunduk kepalanya di kaki nabi... Sebagai balasan, nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengelus lembut ke badan kucingnya itu...subhanallah..Nabi kita sangat sayangkn haiwan, terutamanya kucing..
hehe..comel kan 'si manja' ni..


Begitulah sahabat2ku semua haiwan yang diciptakan oleh Allah mempunyai kecomelan dan keunikan yang tersendiri. Manusia manakah yang mampu membuatnya? Dan adakah mereka terjadi dengan sendiri tanpa pembuat? Mana mungkin terjadi dengan sendiri jika sistem dalam tubuhnya teratur, warna2nya pelbagai dan teratur mengikut spesis, bentuk2nya juga teratur mengikut spesis dan pelbagai tanda lagi yang menunjukkan semua haiwan ini ada PENCIPTAnya, subhanAllah.
hehehe...tergantung pula

Dalam sebuah hadis riwayat Imam Al-Bukhari..Nabi SAW bersabda yang maksudnya :"Seorang wanita masuk neraka hanya kerana seekor kucing. Beliau mengikat dan mengurungnya dan tidak melepaskannya untuk mencari makanan untuk dimakan"...
Semoga kita tidak berlaku zalim dan kasar terhadap binatang kesayangan nabi ini...

Ana ada juga terbaca tentang hukum bulu kucing..menurut mazhab Syafi'i dan Hambali, bulu kucing yang tertanggal dari tubuh badanya adalah najis...bukan setakat kucing, tetapi bulu binatang yang tidak halal dimakan akan menjadi najis apabila tertanggal dari tubuh badanya, sama ada semasa hidupnya atau selepas mati...namun menurut Hanafi dan Maliki ia adalah suci...selain itu menurut hukum syarak..syarat sah mengerjakan solat itu hendaklah bersih daripada segala najis baik pada pakaian, tubuh badan dan tempat sembayng..oleh sebab itu, jika terdapat bulu binatang yang dihukumkan najis pada pakaian atau badan maka solat itu tidak sah kerana menanggung sesuatu yang najis..kecuali jika bulu yang najis itu sedikit...seperti sehelai atau dua helai..kerana ia dimaafkan..melaikan bulu anjing atau khinzir kerana ia tetap najis walaupun sedikit..
Sayang kamu... ^_^

Ana rasa setakat ni dahulu post ana kali ni..(kekurangan idea sudah...hehehe)..semoga post ana kali ini bermanfaat pada kita semua..InsyaAllah..

0 comments:


http://